visst har vi hört...

Vad som är rätt och fel att vi stoppar i oss. Vad som innehåller en massa konserveringsmedel eller andra oäkta ämnen i våra livsmedel. Visst har vi under den senaste tiden fått mer kunskap om vad som är nyttigt och onyttigt att äta och dricka. Och visst vet vi om att motion och en bra kost är vad som behövs för att må bra här i livet. Men har vi någon gång funderat på vad vårt hårschampo innehåller? Vad det är för ämnen som vår dagliga foundation består av? Eller vad det egentligen är i vår ansiktskräm som vi använder varje morgon och kväll? Jag kan erkänna att jag inte haft några större funderingar över detta. Tills nu. När jag fick reda på sanningen. Jag har hela tiden tänkt att schampo är bra för vårt hår och gör det rent, fräscht, lent och glansigt. Jag har tyckt att foundation är bra för man får en jämn hy och en fin gyllenbrun färg. Jag har också alltid älskat en bra ansiktskräm som gör huden sådär härligt len och mjuk. Nu är jag inte det minsta positiv längre och börjar verkligen fundera på hur man ska få tag i äkta vara. 
Saken är den att efter att jag gjort min Stylist-läxa igår och idag och tittat igenom våra badrumsskåp här hemma så fick jag mig verkligen en tankeställare...
* Dimethicone?
* Methylparaben?
* Propylparaben?
* Butylparaben?
* Paraffin Liquidum?
* Titanium Liquidum?
* Zinkoxid?
Vad är detta? Vad betyder dem? Och vad gör de för vår hud? Det var vad vi hade som uppgift att ta reda på. Och efter många timmars tittande,letande och forskande på nätet så visste jag. Då började jag fundera på var våra "äkta varor" tagit vägen? Då kunde jag också hålla med om de äldre människornas uttryck: "Det var bättre förr". För då fanns inte dessa farliga, läskiga och inte minst ONÖDIGA ämnena i våra produkter. Då var det äkta vara som gällde. 
Dessa ovanstående ämnen är farliga för vår hud. Se särskilt upp för produkter som innehåller "paraben". De är ett konserveringsmedel som är hormonstörande för oss människor. Ämnet "Methylparaben" är ett sådant ämne som släpper in skadliga ämnen in i huden. Detta ämne utvinns även ur cancerframkallande råvaror.
Tänkte bjuda på en bild på några få produkter jag hade hemma som innehåller ett eller flera utav dessa hälsofarliga ämnen...
/Jag är rädd för vår värld.
/J.C♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0